Presentation fröken brahma



Fröken brahma är två år gammal i år. Henne kläckte jag fram ifrån några brahma ägg jag fått av en vän. En enda kyckling blev det av dom fyra äggen, och lyckligtvis en höna.

Stor, lugn och snäll är väl dom ord som beskriver henne bäst. Hon är nog en av dom höns som styr och ställer, med all rätt då hon har sin storlek. 

Hon håller sig dock gärna med sina två små skyddslingar, ruffsan & tuffsan (kommer presentation på dom längre fram). Med all rätt visserligen då hon är deras "mamma", fast jag trodde nog beskyddar instinkten skulle ge med sig när dom var vuxna, men icke! 

Hon är den enda av mina hönor som visat intresse för att ruva än så länge och förra året hade hon tre småttingar varav två som ni kanske förstått finns kvar i flocken. När hon vill ruva kan man dock glömma allt vad snäll och beskedlig heter, då förvandlas hon till en morrande, spottande och fräsande huggorm som gärna delar ut ett nyp eller två om man försöker komma nära hennes ägg eller bebisar.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0